הרעיון של הריאיון - עשרת הדיברות למתראיינות ולמתראיינים
עשרת הדיברות למתראיינות ולמתראיינים
החודשים האחרונים זימנו לי פגישות עם אנשים ונשים נרגשים ומתוחים לפני ראיונות, תהליכי מיון ומרכזי הערכה. חלקם לפני צו ראשון, אחרים מועמדים לתפקידים משמעותיים בצבא או בדרך לקצונה. לקראת לימודים אקדמים וכמובן מתמודדים על תפקידים בשוק העבודה.
שוב גיליתי שלמרות השוני הניכר בין התהליכים (לימודים, צבא, קצונה, עבודה) - העקרונות נשארים דומים. כמי שעוקבים אחרי הניוזלטר שלנו, אתם יכולים למצוא פה מדי פעם טיפ, זוית או נתח מתוך תפיסת העולם המכינה אתכם לראיונות.
אספנו עבורכם את עשרת הדיברות למתראיין ולמתראיינת:
1. הנרטיב - הסיפור שלכם
מתי?
בכל ריאיון, בשלביו הראשונים, מופנית עליכם הבקשה או השאלה: ספרו על עצמכםזה הזמן בו הכדור מועבר אליכם וזאת בדיוק הנקודה בה יש לכם את היכולת להשפיע על תכניו של הראיון ועל האוירה בו.
איך?
באמצעות סיפור מעניין שהנושא המרכזי שלו הוא את או אתה.
פתיחה לאקונית, עם מעט תוכן או תוכן גנרי, תצבע את הריאיון כולו כחסר ייחוד ועניין.
כשהפתיחה מלאת תנופה, שיש בה סיפור, דוגמאות ודינמיות, היא הופכת למקור לשאלות ההמשך של המראיינים אליכם.
בדרך הזאת אתם יכולים להשפיע על הנושאים עליהם תדברו ולהשפיע על המקצב והעניין בראיון כולו.
מה?
סיפור הקריירה צריך להכיל בין 3-6 משפטים ולענות בסופו של דבר על שלוש שאלות: מי אתם, מה אתם עושים ומדוע אתם פה או לחילופים מה מעניין אתכם בתפקיד.
> לדוגמא:
אני יעל, חיה, נושמת, חולמת תכנות. מגיל 10, כשקיבלתי את המחשב הראשון שלי, אני לומדת ומתפתחת בתחום. היום, אני בת 18, לומדת בכיתה י"ב, מגבירה במחשבים, מתמטיקה ואנגלית, משתתפת בתכנית מצטיינים שנקראת "אתגר" והתקבלתי לאחרונה לפרויקט מתמחים של מרכז הסייבר בעיר מגוריי. התפקיד ביחידה הצבאית שאליה אני מתמיינת מעניין אותי כי הוא עוסק בתחומים עליהם אני עובדת בפרויקט הגמר שלי בבית הספר ובתכנית אתגר ואני חושבת שזאת תהיה הדרך הטובה והמשמעותית ביותר שלי לתרום בצבא.
2. דוגמאות
אמירות כלליות עליכם יקבלו משנה תוקף, עומק ואותנטיות אם תגבו אותן בדוגמאות.
מתי?
אחרי כל אמירה המתארת אתכם, את אישיותכם או את היכולות המקצועיות שלכם, תגיע דוגמא. בסיפור הפתיחה, בשאלת החסרונות והיתרונות (שנדון בה בהרחבה פה למטה), בהצלחות ובכשלונות.
איך?
הכינו מראש "בנק דוגמאות" שישרת אתכם. תעשו בו שימוש כרצונכם וכמובן תשתמשו בו כשהמראיינים יבקשו דוגמאות.
מה?
הדוגמא צריכה להיות אמיתית וספציפית מספיק.
אירוע שקרה באמת, יש בו אותנטיות, הוא משקף את דרך הפעולה או החשיבה שלכם ושופך אור מעניין ורלוונטי עליכם כמועמדים.
> לדוגמא:
כמנהל אני מאד קשוב לרעיונות שעולים מחברי הצוות. אני מבין שככל שמאפשרים לאחרים להיות חלק מפרויקט או רעיון, האיכות והביצוע עולים.
לדוגמא, סמנכ"לית הפיתוח ביקשה ממני לקדם פיתוח של הרכיב העיקרי במערכת. למרות שכבר היה לי כיוון וניכר שהוא די טוב, כינסתי את חברי הצוות שיתפתי אותם בסוגיה וביקשתי את עצתם. באופן לא מפתיע, הרעיון המקורי שלי שוכלל והשתפר פלאים.
3. שאלת היתרונות
4. שאלת החסרונות
אני לא בטוחה עד כמה השאלות הללו משרתות אותנו, המראיינים ונותנות לנו אינדיקציה טובה על המועמדים, אך מראיינים רבים רואים בה שאלת מפתח "לפיצוח" אישיותו או יכולותיו של אדם.
לכן כדאי מאד להיות ערוכים אליה.
3. היתרונות שלך:
מתי?
כאשר נשאלתם מה לדעתכם האיכויות או היתרונות המרכזיים שלכם.
איך?
הכינו מראש שני יתרונות מרכזיים וגבו אותם כמובן בדוגמאות רלוונטיות לתפקיד אליו אתם מועמדים.
מה?
היתרונות לעולם לא יתוארו במילה אחת או שתיים. הם תמיד סיפור וצוהר לעולמכם המקצועי.
> לדוגמא:
יותר ויותר אני לומדת על עצמי שיש לי יכולת הובלה. גם במקרים בהם לא הוגדרתי באופן רשמי כראש הצוות. לרוב באופן טבעי אני מתחילה לתכנן, לאסוף את המידע ולהציע חלוקת תפקידים. די מהר הרעיונות שאני מעלה מתקבלים ואנשים פונים אלי להתייעץ. לדוגמא, קיבלנו בצוות משימה לכתוב תכנית עסקית למוצר חדש בלוח זמנים צפוף. אנשים מיהרו לגשת למשימה אך כשהצעתי שנתכנן קודם את לוח הזמנים ואת חלוקת התפקידים היתה לכך היענות רבה.
4. החסרונות שלך:
נקודות החולשה יתוארו תמיד כתהליך שיש בו הכרה בחולשה והתמודדות איתה.
מתי?
כשנשאלתם על החסרונות שלכם.
איך?
זהו מראש שני היבטים שאתם פחות חזקים בהם, שהם רלוונטיים לתפקיד אבל אינם מהווים דרישה עיקרית אליו (אם אתם מועמדים לתפקיד כלכלי, מומלץ לא לציין שאתם חלשים במספרים).
מה?
כשאתם מציגים חסרון, ספרו לנו סיפור. בסיפור אנחנו בודקים מודעות עצמית, ביקורת עצמית ולמידה מטעויות. תארו איך זיהתם את החסרון ומה התהליך שעשיתם כדי להתמודד איתו ולהשתפר. > לדוגמא:
אני אדם לא מאד מסודר. כתוצאה מכך בעבר דברים לעיתים דברים שנשכחו או שמשימות לא נסגרו עד הסוף. לאורך השנים פיתחתי לי כלים טכניים להתמודד עם העניין - טבלת אקסל שבה אני רושמת את כל המשימות בתחילת כל יום ובסיומו בודקת שכולן בוצעו.
5. התמודודת עם מכשול או התקעות במהלך הריאיון
אנחנו תופסים את הריאיון כאירוע מלחיץ בשל ההשפעה שיש לו על חיינו. לכן לא אחת הוא יוצר אצלנו תחושת לחץ שעלולה לבוא לידי ביטוי במהלך הריאיון.
מתי?
במהלך הריאיון את חווים את אחד מביטויי הלחץ.
מה?
הזעת יתר, רעידות בקול, רעידות בידיים, בלאק אאוט ועוד.
ככל שאתם מודעים ונלחצים מכך הסימפטום מתעצם.
איך?
התייחסו לסימפטום, הסבירו שהוא תוצאה של התרגשות כי התפקיד חשוב לכם מאד. ההתייחסות מאפשרת לכם להתרחק מעט ולקחת פסק זמן קצר מהתחושות המלחיצות.
בנוסף, אמירות בסגנון הזה מיצרות הרבה אמפטיה מצד המראיינים ומידת הלחץ בחדר יורדת.
> לדוגמא:
סליחה, אני מאד מתרגשת, התפקיד הזה ממש חשוב לי. זאת הסיבה שהקול שלי מעט רועד.
אנסה להתחיל מהתחלה.
או: רגע, נתקעתי, מרוב התרגשות מההזדמנות הזאת יש לי לרגע בלאק אאוט. אני אתחיל שוב.
6. הופעה חיצונית
למסר שאנחנו מעבירים בהופעתנו החיצונית יש השפעה ניכרת על הדרך בה המראיינים תופסים אותנו. למרות שנראה שמדובר בהיבט שולי ושטחי, הרי שהוא משפיע בצורה לא מודעת על המיתוג שלנו כמועמדים מוצלחים או כאלו שאינם מתאימים.
מתי?
כבר עם הכניסה לסביבת הריאין ולכל אורכו.
מה?
שימו לב למספר היבטים שקשורים להופעה חיצונית ומשדרים סדר, ניקיון, ארגון ואפילו מעט חגיגיות כי המעמד חשוב לכם.
עם זאת, רצוי שהלבוש יהלום את התפקיד עליו אתם מתמודדים.
אם אתם מועמדים לשנת שירות בקומונה, או לחילופין לתפקיד בחברת סטארט-אפ צעירה, אין צורך להגיע בחולצת בר המצווה החגיגית והמכופתרת.
איך?מה כן?
שימו לב שהבגדים שלמים, מגוהצים. שימו לב לכך שאתם מסורקים, מגולחים, לבושים באופן צנוע יחסית.
מה לא?
בגדים עם כתמים, מקומטים, מיוזעים. חשופים, קצרים וצמודים מדי.
> לדוגמא:
לריאיון עבודה לגברים מומלץ להגיע עם חולצת כפתורים, מכנסיי ג'ינס בגוון אחיד או מכנסי כותנה, נעליים סגורות מצוחצחות. מסורקים, מגולחים ומריחים באופן סביר (ללא עודפי בושם)
לריאיון עבודה לנשים: חולצה מכופתרת ומכנסיים, שמלה, או חולצה וחצאית. עם מחשוף צנוע יחסית. גופיות, חולצות בטן או בגדים גזורים - הם לרוב מחוץ לתחום.
7. שפת גוף
שפת הגוף שלנו היא חלק מהזהות שלנו.
מה?
ניסיונות "להשתלט" עליה יבזבזו לנו תשומת לב מהיבטים אחרים של הריאיון ולעיתים יראו מאולצים.
עם זאת יש מספר היבטים אליהם כדאי לשים לב.
מתי?
בעת לחיצת היד בהיכרות וביצירת קשר עין במהלך כל השיחה.
איך?
מומלץ על לחיצת יד חזקה יחסית, ביד יבשה וביצירת קשר עין.
במהלך השיחה הקפידו על קשר עין רציף עם המראיין/ת.
נסו לדבר בקול חזק יחסית.
> לדוגמא:
מה לא כדאי לעשות
- להתכנס בתוך עצמכם, לשבת מאד מקופלים פנימה ולדבר בקול חלש מאד.
- להניח את כל צרור המפתחות, הטלפון ושאר הציוד באצמע השולחן, לפרוס ידיים ורגליים בצורה מוגזמת לאורך הריאיון, לצעוק ולהשתלט על השיחה.
8. השלדים שבארון
מה לעשות עם אותם היבטים שאנחנו לא גאים בהם בהיסטוריה שלנו?
מה?
הכשלונות, הפיטורים, פרויקטים שהביאו נזק וטעויות (פיטורים, נשירה ממגמה בשל ציון נמוך, טעות קריטית שגרמה לבעיה גדולה).
מתי?
תהיו אתם היוזמים.
העלו את ההיבטים האלו בעיתוי שנראה לכם נכון (בשלב ההצגה העצמית או כשאתם מגיעים לפרק הרלוונטי בהיסטוריה שלכם).
איך?
שימו את הדברים על השולחן בצורה גלויה אך באופן הענייני והנכון לכם. הוסיפו לכך פרשנות המתארת את הלקחים שהפקתם, את הלמידה ואת השינוי שחל מאז.
> לדוגמא:
מהתפקיד האחרון פיטרו אותי, אין דרך טובה יותר לומר את הדברים. זאת הסיבה שאני פה היום. אני יכול לומר בכנות שזאת תקופה בה הייתי "על טייס אוטומטי". דברים אישיים גזלו את תשומת הלב שלי וזאת היתה קריאת השכמה חשובה מאד.
במבט לאחור ברור לי שהיה עלי לשים לב שהתחום לא מספיק מעניין אותי ולהניף דגל בפני המעסיק שלי בזמן.
9. שאלת הסיום
שאלה שמהווה עבורכם דרך נוספת ליצור אצל המראיינים תחושה שיושבים מולם מרואיינים מביני עניין, חכמים ומעמיקים.
מתי?
בסיומו של הריאיון אנחנו נשאלים: יש לכם שאלות אלינו?
מה?
זה הזמן "להפציץ". להעלות שאלה שמעידה על הבנה ותובנה שקיבלתם במהלך הריאיון.
מה לא?
כדאי לא לבזבז את חלון ההזדמנויות הזה על שאלות טכניות דוגמת מה השלב הבא או מה התנאים.
איך?
שאלה חכמה אך שלא תדרוש מענה ארוך במיוחד. בצורה סקרנית וחקרנית, לא מתחכמת ובאופן שאינו בא ללמד את המראיינים על הארגון אליו הם משתייכים.
> לדוגמא:
סיפרתם קודם שאתם מתמודדים עם עזיבה של סטודנטים אם הם נכשלים במבחנים של הסמסטר הראשון. אם זאת תופעה, מה אפשר לעשות כדי שהסטודנטים הטובים ישארו?
10. התנהלות בכל מרחב הריאיון
אתם נמדדים כל העת. לפידבקים מאנשי צוות עימם את נפגשים בכניסה, בשער, בשירותים יכולה להיות השפעה קריטית על הצלחתכם בריאיון.
מה?
הדרך בה דיברתם אל השומרת בכניסה, לאיש בקבלה. איחור, דיבור בקול חזק בטלפון הנייד, השארת לכלוך בשירותים.
מתי?
מהרגע שנוצר הקשר עם המערכת, עם הכניסה לחניון, הישיבה בקבלה, הכניסה למעלית.
איך?
שימו לב, שאתם נוהגים בצורה מנומסת, בדרך ארץ. איחור לריאיון עבודה נתפס כגורם מספר 1 לכישלון בריאיון. הידחפות בחנייה או צעקות באולם הקבלה יכולים להשפיע על ההחלטה אם לקבל אתכם, הרבה יותר מכל ריאיון.
> לדוגמא:
אין דוגמא. פשוט תהיו בני אדם..
Commenti